Skrivet av: Johanna Charlotte | 30 juni 2017

Tryggfelsnisse satt käppar i hjulet

Etapp tre: Kleiner Inselsberg – Oberhof

Längd: 31 kilometer

Vädret hade lugnat ner sig. Det var visserligen molnigt och kallt men i alla fall torrt. Vinden var ordentligt. Efter frukosten klädde jag på mig ordentligt. Dock inte regnstället.  

Mitt handbok för vandringen hade angett etappen mellan Großer Inselsberg (som jag hade passerat under gårdagen med ca 1,5 km) och Oberhof med 25 km. Det var därför som jag var rätt tillförsiktligt att jag skulle klara mig dit även om jag hade brutit gårdagens etapp för tidigt. Men tji fick jag. Bara nån kilometer efter starten fick jag dock upptäcka att det därmed 25 kilometer inte stämde. Det var typ 31 kilometer. Och det är lite mycket. Men till att börja med fortsatte jag på leden. Vad annars. 

Vägen gick uppför. Brant uppför men ändå på rätt ordentliga vägar. Sen fortsatte den lite upp och ned från ena höjden till nästa . På en höjd stod en utsiktstorn. Därifrån hade jag den första riktiga utsikten över området. Eftersom leden mestadels går genom skogen ser man annars inte så mycket. Även om man skulle ha bra väder. 

Idag var mycket folk ute och promenerade. Mest turister som bara var ute på ”kortare” turer men även några som liksom jag var ute på långtur. En pappa med sin tonåriga son som skulle gå halva leden, ett äldre par som skulle gå hela leden på en dag mera än mig men som också hade börjat tidigare. Sen var det många lokala som var ute oxå. Det är alltid tacksamt att prata med de. Man får aktuell information om leden och annat nyttigt. 

Men tillbaka till min tur. 31 kilometer var ändå lite mycket som sagt. Det ända stället att övernatta på var, förutom mitt gamla etappmål, att gästgiveri efter ca 12 kilometer. Om jag hade sovit där hade jag förlorat en hel dag. Jag brukar alltid ha dagar över men inte denna gång. Så att sova där var inget riktig alternativ. Jag funderade över om jag skulle ta mig till Oberhof på ren vilja men jag tvivlar på att jag hade orkat. 20 km är mycket för mig. 25 km hade jag nog mäktat med. Vägarna är ju ändå rätt lättgånget jämfört med det jag är van vid från Stockholm. Men 31 km … och så ska jag ju fortsätta imorgon också. Så vad göra? Vid Neue Ausspanne går leden över en gata där det även går nån buss. Det gick en buss en stund efter att jag kom dit men busschauffören hade inte den blekaste aning om jag skulle kunna ta mig från dess slutdestination mot Oberhof  …. I slutändan ringde jag efter en taxi. Det kostade men jag tyckte att det var det värt. 

Taxin lämnade mig i närheten av ett gästgiveri ur min vandringsbeskrivning. När jag gick de sista meterna tyckte jag att stället såg ödsligt ut. Trots det sa tjejen i receptionen att det var fullbokad. Jag kunde inte annat än att vandra vidare. Oberhof är ett sportcentrum och här finns många olika möjligheter. Men jag tog ett av de första för att inte ha så långt tillbaka till leden imorgon. 

Kanske går jag ändå ner till centrumet imorgon bitti för att handla bröd. Jag åt inte i restaurangen  ikväll utan åt lite matsäck. Nu måste den fyllas på.


Lämna en kommentar

Kategorier