Skrivet av: Johanna Charlotte | 02 juli 2017

Bergfest

Etapp fem: Frauenwald – Masserberg

Länd: 17 km + 2

I Tyskland finns begreppet ”Bergfest”.  Den används mest på resor eller kollo. Den betecknar dagen som ligger mitt i. Lika många dagar sen ankomsten som till hemfärden. Ofta blir det en liten fest eller nåy annat litet extra just den  dagen. Jag vet inte om det finns nån liknande term på svenska. Hursomhelst så hade min vandring Bergfest idag. Femte vandringsdagen utav nio och så nådde jag prick kl. 12 (jag skojar inte) mitten av leden. 

Leden mättes 2002/2003 av delstatsmyndigheten och är officiellt 169 kilometer, 293 meter och 77 cm lång. Mitten har man således nått efter 84,646885 kilometer. Förlåt mig men det är den där tyska noggrannheten ….

Jag hade sovit en bra bit ifrån leden. När jag kollade in dagens etapp på kartan undrade jag om jag inte skulle kunna ta en annan väg än upp mot exakt det stället som jag hade blivit hämta ifrån igår kväll. Men det var en stor damm i vägen och jag hade i princip fått gå hela vägen till Masserberg på andra vägar än Rennsteig-leden. Och då hade jag ju missat mitten. Det visade sig dock att jag kunde gena upp till leden och slapp därmed den bilvägen runt. Det var bara 2 km tillbaka.

Dagens etapp var med avstånd den tråkigaste hittills. Den gick stora delar av dagen väldigt nära bilvägen för att inte säga tidvis till och med i dess dikesren. Inte för att det är så mycket trafik här men i alla fall.

Jag hade igår hunnit gå t å km av det som skulle vara dagens etapp och det kändes som om jag hade all tid i världen. Det var nog därför som jag vilade borttiden. Det finns alltid nåt att stanna upp vid. Fåglarna till exempel. De sjunger och har sig som om det vårre typ maj. Många bofinkar, koltrastar, en och annan talgoxe och några duvhökar.

 Och  gärdesmygg. Oh jag hade världens bästa möte med två små precis blev redo att flyga. Jag hade hört föräldrarna tjata när jag gick i en mindre ravin och blev långsamt för att inte säga stannade upp för att se om jag kunde upptäcka krabaterna. Och så ser jag de små bara två meter ifrån mig att komma fram ur boet. Gissa att jag stod still och i slow motion grep efter kameran. Den ena satt och tog sats med hela kroppen utan att komma nånvart. Sen efter ett skutt/hopp fick den till det och flög nån meter bort. Den andre som var lite mindre och rufsigare satt kvar längre men kom iväg den med. Ett av de finaste djurmöten jag någonsin haft.

Ikväll lyxade jag till det att äta hotellets restaurang.  Måste säga att jag var ordentligt hungrig också. Annars blir det sällan så mycket mat på kvällen. Maten var väldig gott. Länge sen jag åt så bra steak. Efter maten kom jag att prata med två andra bord vilket inte är det vanligaste i Tyskland. Det visade sig att vid det ena bordet satt hotellchefens fru med sin mamma och det vid det andra satt också mor och dotter. Det blev en trevlig kväll med intressanta samtal. En riktig fin avslut på dagen.


Lämna en kommentar

Kategorier