Skrivet av: Susanne Doris | 26 mars 2018

Ö i vardagen

Ikväll var jag med några bekanta som i likhet med mig är ledare i Friluftsfrämjandet ute och rekade till en Outdoor-After-Work vi ska vara värt för. Vi träffades efter jobbet strax utanför stan för att kolla in en möjligt plats för vårt AW. Två av oss kom direkt från jobbet o vi hade bara köpt med oss lite fika på vägen. Inget stort alltså. Vi gick ett par hundra meter från parkeringen till Sandasjön och slog oss ner i de sista stålarna av solen. Vi satt, pratade och gjorde upp planer för AW:t.

Vi som älskar skogen och vildmarken vet vad som händer när vi kommer ut. Kroppen slår av stressen och må-bra-ämnen sköljer över en. Men vi glömmer lätt bort att det inte behöver vara en heldag på leden eller en väcka på fjället. Att en vanlig vardagskväll bara ta sig ut i naturen ger mycket den med. Och kräver så lite. Vi var kanske ute i 90 minuter men det räckte. Det är ingen ny insikt för mig men jag glömmer bort den lika ofta som jag får den. En paddeltur mitt i veckan eller en promenad i närmaste skog för att lyssna efter ugglor en vardagskväll gör att jag tankar lite extra energi för att ta mig an vardagen. Idag blev det en promenad på kanske 800 m och en improviserad picknick i kvällssolen. Större prestation än så blev det inte. Energinivån ligger dock på en högre än när jag vaknade imorse …


Lämna en kommentar

Kategorier